6. detsembril tunnustas Tartu Ülikooli eetikakeskus koole ja lasteaedasid eeskujuliku töö eest väärtuskasvatuse valdkonnas. Tiitli „Väärtuskasvatuse kool 2024“ pälvis Saaremaa Gümnaasium ning tiitli „Väärtuskasvatuse lasteaed 2024“ Tabivere Lasteaed Rõõmula.
Saaremaa Gümnaasium sai tiitli toetava koolikeskkonna loomise, koosloome ja koostöise koolikultuuri edendamise ning järjepideva väärtusarenduse eest. Saaremaa Gümnaasiumi õppenõustaja Marii Kõrgesaar toob esile, et koolis on väärtused olnud olulisel kohal alates selle loomisest. „Me ei ole taotlenud märgist märgise pärast – oluline on ikkagi sisu. Kooli põhiväärtused – I (inimlikkus), K (koosloome), U (uudishimu) – on osa igapäevasest tööst. Kõik kooli dokumendid on sündinud koosloomes ja lähtuvad põhiväärtustest. Meie põhimõte on, et toetatud õpetaja = toetatud õpilane = head õpilase tulemused = head kooli tulemused,“ ütles Kõrgesaar.
Tabivere Lasteaeda Rõõmula tunnustati süsteemse väärtusarenduse ning laste huvidest ja soovidest lähtuva keskkonna loomise eest. Lasteaia direktor Kerli Murd sõnas, et tunnustusest teada saades valdas tiimi uskumatuse ja rõõmu segu, sest läbitud raske tee tegi saavutuse veelgi erilisemaks. „Meie lasteaiapere – õpetajad, lapsevanemad – on pidanud palju läbi elama seoses majaehituse ja kolimisega. See on meid küll väga kokku liitnud, kuid samal ajal toonud kaasa ka mitmeid mure- ja kitsaskohti. Nüüd saame aga tunda, et oleme ajanud õiget asja ja et see tulemus on olnud kogu pingutust väärt,“ ütles Murd.
Tartu Ülikooli eetikakeskuse hea kooli ja hea lasteaia projektijuhi Nele Punnari sõnul tunnustusprogramm sellisel kujul enam ei jätku. „Tunnustusprogramm praegusel kujul on jõudnud oma lõpuni ning käesolev kord jäi viimaseks, mil tunnustusi välja anti. Loodame, et programmis osalemine on osalistele olnud inspireeriv ja motiveerib väärtusarendusega jätkama. Täname kõiki, kes programmis osalesid ja panustasid sellesse oma aja ning pühendumusega,“ sõnas Punnar.
Süsteemse väärtuskasvatuse eest tunnustatud koolid ja lasteaiad 2024. aastal:
Tiitli „Hea kooli ekspert 2024“ pälvisid Kilingi-Nõmme Gümnaasium koostöö ja heade suhete valdkonnas ning Türi Põhikool õppe- ja kasvatustöö valdkonnas.
Tiitli „Hea kooli edendaja 2024“ pälvisid Saaremaa Gümnaasium, Tartu Veeriku Kool, Kõpu Põhikool, Jüri Kool ja Avatud Kool.
Tiitli „Hea kooli teerajaja 2024“ pälvis Tallinna Mahtra Põhikool.
Tiitli „Hea lasteaia ekspert 2024“ pälvisid Kilingi-Nõmme Lasteaed Krõll koostöö hea heade suhete valdkonnas, Kiiu Kiigepõnni Lasteaed lapse arengulise vajaduse valdkonnas, Tartu Lotte Lasteaed lapse arengulise vajaduse valdkonnas, Saku Lasteaed Päikesekild kasvamist ja arengut toetava keskkonna valdkonnas ja Kohila Lasteaed Sipsik lapse arengulise vajaduse ning kasvamist ja arengut toetava keskkonna valdkonnas.
Tiitli „Hea lasteaia edendaja 2024“ pälvisid Tallinna Rännaku Lasteaed, Pelguranna Lasteaed, Tuleviku Lasteaed, Tabivere Lasteaed Rõõmula, Tarvastu Lasteaed, Tallinna Lauliku Lasteaed ja Rõõmutarekese Lasteaed.
Tiitli „Hea lasteaia teerajaja 2024“ pälvisid Eralasteaed Rüblik, Tallinna Kihnu Lasteaed, Tallinna Sõbrakese Lasteaed, Eralasteaed Kaur, Ääsmäe Lasteaed, Viru-Nigula valla lasteaed Kelluke, Koogel ja Moogel Lasteaed, Tallinna Lasteaed Männimudila, Palade Lasteaed, Jänesselja Lasteaed, Tallinna Lasteaed Pallipõnn, Võnnu Lasteaed Värvuke, Kohtla-Nõmme Kool ja Illuka Kool.
Fotol on Saaremaa Gümnaasiumi kogukonnajuht Merje Tammai. Autor: Kertu Rajando
Fotol on vasakult Tabivere Lasteaed Rõõmula õppejuht Merle Annusver ja direktor Kerli Murd. Autor: Kertu Rajando
Autasud anti välja programmide „Hea kool kui väärtuspõhine kool“ ja „Hea lasteaed kui väärtuspõhine lasteaed“ raames. Tartu Ülikooli eetikakeskus on toetanud ja tunnustanud koolide ja lasteaedade väärtusalast tegevust alates 2009. aastast. Tunnustusprogrammi korraldab Tartu Ülikooli eetikakeskus Haridus- ja Teadusministeeriumi riikliku programmi „Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013“ 2021.–2026. aasta jätkuprogrammi raames.
Väljaantavate tiitlite ja nende statuutidega saab tutvuda eetikaveebis.