Tartu Ülikooli eetikakeskusel on hea meel kuulutada avatuks 2017. aasta konkursid “Hea kool kui väärtuspõhine kool” ja "Hea lasteaed kui väärtuspõhine lasteaed”.
Tänavused konkursid kuulutatakse välja juba viiendat korda. Konkursside eesmärgiks on edendada koolide ja lasteaedade pädevust väärtuskasvatuse alal ning tunnustada, koguda ja levitada häid kogemusi ja praktikaid.
Et koolid ja lasteaiad saaksid oma analüüside koostamisel piisavalt nõu, abi ja toetust, algab konkursitööde kirjutamine ka tänavu kevadel, märtsis. Tartu Ülikooli eetikakeskuse väärtusarenduse nõustajad ehk kriitilised sõbrad on konkursitööde kirjutajatele protsessi käigus nõu ja jõuga abiks, et iga kool ja lasteaed leiaks üles oma tugevused, omapära, arenguvõimalused ja -fookused.
Konkursitööde esitamise esimene tähtaeg on 8. mail ning lõplik tähtaeg on 6. novembril.
Hea kooli projekti juhi Nele Punnari sõnul on konkursi korralduses toimunud mitmeid muudatusi: “Uuenenud on konkursi formaat ja analüüsi esitamise soovituslik vorm. Värskendasime ka väljaantavate logode ja tiitlite nimesid ja statuute ning lisandusid “Hea kooli eksperdi” ja “Hea lasteaia eksperdi” tiitlid.” Samuti toonitab Punnar, et hea kooli ja hea lasteaia tiitlitele saab tänavu kandideerida üksnes juhul, kui eneseanalüüs esitatakse konkursi mõlemasse vooru. “Soovitame ka juba eelnevalt konkursil osalenud koolidel ja lasteaedadel varuda pisut aega ja uuenenud konkursi juhend hoolikalt läbi lugeda,” lisab Punnar.
Konkursi nelja eelneva aasta esilekerkinud küsimused on lühidalt kokku võetud uues korduma kippuvate küsimuste rubriigis.
"Väärtuskasvatuse analüüsi kirjutamine ei ole mitte olemasoleva kirjeldamine, vaid puuduoleva leidmine," arvab “Väärtuskasvatuse kool 2016” tiitli pälvinud Tartu Kristjan Jaak Petersoni Gümnaasiumi õppekvaliteedi juht Anna-Liisa Blaubrük. Ta lisab, et esmalt tuleks kaardistada, mis on koolis hästi ja seejärel välja selgitada, mis jääb vajaka - see protsess tekitab ka edaspidiseks oskuse märgata erinevaid indikaatoreid, mis kooli analüüsi toetama hakkavad. "Eneseanalüüsi kirjutamine annab koolile hetkeks aja end kõrvalt vaadata," kinnitab Blaubrük.
“Väärtuskasvatuse lasteaed 2016” tiitliga pärjatud Tartu Luterliku Peetri Kooli lasteaia direktori asetäitja lasteaia juhtimise alal Külvi Teder arvab: “Hea lasteaia mõtestamine aitab süveneda lasteaiaelu igapäeva pisiasjadesse ehk kuidas me tegelikult loome lastele heaolu, rõõmu ja turvatunnet.” Teder lisab, et niimoodi saab mõelda lapsest lähtuvalt ehk pöörata pilk arengukava suurtelt visioonidelt ja eesmärkidelt hoopis nendele tegevustele, mis last otseselt igapäevaselt puudutavad, olgu selleks kas või õpetaja meeleolu, pilk või puudutus.
“Konkursil osalemine annab suurepärase uue rakursi, et mõtestada ja mõista, miks me oleme lasteaeda kokku tulnud, kelle jaoks ja kuhu me jõuda tahame,” arvab teise “Väärtuskasvatuse lasteaed 2016” tiitli saanud Nõlvaku Lasteaia õppealajuhataja Karolin Kabanen. “Konkursi kaudu eneseanalüüsi koostades saab lasteaed justkui uue hingamise ja inspiratsiooni edasi tegutseda,” lisab ta.
Konkursil osalemisega kandideerivad koolid tiitlitele „Hea kooli teerajaja 2017“, „Hea kooli edendaja 2017“, “Hea kooli ekspert 2017” ning „Väärtuskasvatuse kool 2017“.
Lasteaiad kandideerivad tiitlitele „Hea lasteaia teerajaja 2017“, „Hea lasteaia edendaja 2017“, “Hea lasteaia ekspert 2017” ning „Väärtuskasvatuse lasteaed 2017“.
Hea kooli ja Hea lasteaia konkursile on alates aastatel 2009 - 2016 oma tööd saatnud 52 erinevat kooli ja 68 erinevat lasteaeda. Kõrgeim tunnustus, väärtuskasvatuse tiitel on välja antud 10 koolile ja 11 lasteaiale.
Konkursil osalevad lasteaiad ja koolid ei ole konkurendid, vaid osa suurest kogukonnast, mille liikmed saavad alati üksteiselt nõu ja toetust. Ootame oma perre uusi koole ja lasteaedu!
Eneseanalüüsi kirjutamise toetamiseks on võimalik osaleda koolitustel.
Konkursi „Hea kool kui väärtuspõhine kool“ juhend.
Konkursi „Hea lasteaed kui väärtuspõhine lasteaed“ juhend.
Konkursid toimuvad Haridus- ja Teadusministeeriumi riikliku programmi „Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009-2013“ jätkuprogrammi 2015-2020 raames.
Lisainfo
Nele Punnar
TÜ eetikakeskuse projektijuht
tel: +372 538 48320
nele.punnar [ät] ut.ee