Autor:
Jandra Mölder

Tartu Ülikooli eetikakeskus kutsub väikekoolide haridusdisaini talgutele

19.–20. juunini on väikeste maakoolide esindused oodatud Hargla kooli väikekoolide haridusdisaini talgutele „Kogukonnakooli tulevik kujundatakse koos“.

Kahepäevastel talgutel otsitakse sisukaid küsimusi, leitakse neile vastuseid ja tehakse plaane, millised võiksid olla koolide konkreetsed sammud soovitud ühiskondlike muutuste poole. Selleks tehakse lähemalt tutvust haridusdisaini metoodikaga, mille kohaselt algab muutus enesest.

Image
Väikekoolide haridusdisaini talgud Tartu Maailmaülikool

Haridus on valdkond, millel on väga kaugele ulatuv mõju kogu meie ühiskonnale. Muutuste esilekutsumine toob endaga kaasa sündmuste ahelaid, millega võib kaasneda doominoefekt. Kas need ahelad on planeeritud või isetekkelised? Kui palju me ettepoole vaatame ja enda tegevuse mõju analüüsime?

Disain on valdkond, kus kõik taandub asjakohastele küsimustele. Sa saad seda, mida küsid. Seega sõltub lahendus küsimuse sügavusest ja olemusest. Disainis ei ole midagi iseenesestmõistetavat, kõik tuleb tükkideks lahti küsida ja üle defineerida.

Niisiis võime küsida, millist kogukonnakooli me vajame. Mis on üldse kool meie jaoks – kas eesmärk iseenesest või vahend millegi saavutamiseks? Milline peaks olema kooli töö ja mõju? Mis on kogukond? Milline peaks olema kogukonna töö ja mõju? Mida selleks kõigeks vaja on?

Kõikidele nendele küsimustele vastamiseks peaks aga esimese asjana küsima, millist ühiskonda me soovime ja milline võiks selles olla minu osa.

Esimesel talgupäeval proovime mõista põhjuse ja tagajärje seoseid.

  • Tervikpildi loomine. Mis üldse toimub? Milline on praegune seis hariduses, koolis, kogukonnas, ühiskonnas?
  • Olukorra tõsiduse tuvastamine ja otsus, kas tegutseda või mitte. Milline on praeguse olukorra kaugem mõju? Kui see jätkub, siis kuhu see meid viib?
  • Juurpõhjuste tuvastamine, lahendust vajavate probleemide seast jõukohaste valimine. Mis on olukorra põhjustajad? Mis on meid siia toonud?

Teisel talgupäeval kirjeldame soovitud olukorda ja selleni jõudmiseks vajalikku tegevust.

  • Meie soovid ja vajadused. Milline on meie soovitud või meile vajalik olukord, lähtudes praegusest seisust?
  • Sihi täpsustamine ja doominoefekti loomine. Millist kaugemat mõju me soovitud olukorralt ootame?
  • Tegevuse planeerimine, isikliku mõju kindlakstegemine. Milliseid muutusi on vaja probleemistikust lähtudes planeerida?

Haridusdisaini Keskusest tulevad koolitama selle juht ja disainer Merike Rehepapp, kunstiõpetaja, lektor ja haridusdisani metoodik Helen Arov ning haridustehnoloog Kirke Kasari.

1. päev

9.30

 saabumine ja registreerimine

10.00 

 algus ja tihe töö Haridusdisaini Keskuse juhtimisel

12.00–13.00

 lõuna (mis võib ka natuke hilisemaks nihkuda)

13.00–18.00

 jätkub tihe töö Haridusdisaini Keskuse juhtimisel

18.00–19.00

 õhtusöök

19.30

 õhtune mitteformaalne programm kogukonnale ja koolituses osalejatele

2. päev

9.30–12.00

 tihe töö Haridusdisaini Keskuse juhtimisel

12.00–13.00

 lõuna

13.00–17.00

 jätkub tihe töö Haridusdisaini Keskuse juhtimisel

Talgutele on registreeruma oodatud väikeste maakoolide kuni kuueliikmelised esindused (direktor või õppejuht, õpetajad ja lapsevanemad).

Talgute hind kuni kuueliikmelisele meeskonnale on 250 eurot, milles sisalduvad koolitus, kaks lõunasööki ja kohvipausid, majutus Hargla maakultuurimaja põrandal ning õhtune programm. Soovi korral saame abiks olla ka mugava ööbimiskoha leidmisel, kuid see tuleks katta oma kuludega.

Kohtade arv on piiratud. Kui huvilisi on rohkem, kui on võimalus vastu võtta, teevad korraldajad sujuva grupidünaamika tagamiseks ja koolituse eesmärkide põhjal valiku ning teavitavad registreerunuid aegsasti.

 

Väikekoolide haridusdisaini talgud toimuvad Tartu Maailmaülikooli ürituste raames ning neid korraldab MTÜ Sõprade Pool koostöös Hargla Kooli ja Tartu Ülikooli eetikakeskusega. Projekt Tartu Maailmaülikool on osa Euroopa kultuuripealinna Tartu 2024 põhiprogrammist. Talguid toetavad Valgamaa Partnerluskogu MTÜ ja Sõprade Pool MTÜ ning neid rahastatakse Valgamaa kohaliku omaalgatuse programmi ja Euroopa kultuuripealinna Tartu 2024 programmi abil Tartu Maailmaülikooli kaudu.

 

Vaata lisaks:

  • 13. juunil kl 15–17 toimub veebipõhine väärtusarutelude tasuta minikoolitus Väärtusarutelud lastega Tartu Ülikooli eetikakeskuse õpilaste väärtusmängu näitel“, kus arutatakse, mis on väärtusarutelud ning kuidas lapsi ja noori nendesse kaasata. Rohkem infot on Tartu Maailmaülikooli veebilehel
  • Tutvu ka Tartu Maailmaülikooli programmiga projekti veebilehel
Lapsed laua ümber eetikakeskuse väärtuste mänguga

Võru linn peab lastesõbralikkust oluliseks

Pildil on inimesed saalis istumas ja esitlust jälgimas

Maailmaülikool annab pärandusaastale hoogu

Illustratiivne visuaal

Kogukonnas on vaja kõiki erilisi inimesi